Påmelding til førstehjelpskurs kurs@duredderliv.no! 29.jan 18-21

Barn og søvn

Dårlig og lite søvn påvirker blant annet appetitten, konsentrasjonen og evnen til samspill med andre, og fører ofte til vanskeligheter i parforholdet.
Søvnbehovet på de forskjellige alderstrinn er individuelt og kan variere mye fra barn til barn.

Vår erfaring er at foreldrene kan lære barnet gode søvnvaner helt fra spedbarnsalder, uansett hvilket søvnbehov det har.

Vanlige søvnforstyrrelser
• Kveldspendlerne – vil ikke legge seg og får ikke sove
• Nattefrierne – gjentatte oppvåkninger i løpet av natten
• Morgenfuglene – lys våken klokken 05.00
• Vi lister oss så stilt på tå – kommer ikke ned i dyp søvn

Våre fremgangsmetoder
• Sovekarins hysj-metode
• Minutt-metoden (øker intervallene)
• Jojo-metoden (barnet reiser seg - foreldrene legger ned…)
• Pell opp – metoden
• Følge tilbake til sengen – metoden
• Madrass – metoden
• Sitte hos barnet – metoden
• Sovne selv – metoden
• Belønningskalender

Hovedpoenget er å lære barnet å finne søvnen selv, uten stimuli eller hjelp fra andre. Det er mange veier til Rom og vi hjelper dere til å finne et opplegg som passer for dere!

Når kan dere forvente bedring?
Alle er selvsagt interessert i å vite hvor lang tid det tar før mønsteret endrer seg. Det er vanskelig å svare på da dette avhenger av alder, temperament og hvor konsekvente foreldrene er.
Av erfaring vet vi at når foreldrene har snakket med oss og virkelig bestemt seg, så forstår barnet det også via foreldrenes kroppsspråk.
Dersom barnet ikke blir sykt eller noe annet uforutsett skulle skje, bør dere være i mål i løpet av 3 dager – eller maksimum halvannen uke!

Ta i mot hjelp og avlastning!
Sørg for å være så opplagte som mulig før et opplegg begynner. Ta i mot all den avlastningen dere kan få. Er du veldig trøtt blir man ofte bare sint og irritert, og dette kan virke uheldig og ødelegge prosessen. Vi kan også tilby barnepass i denne sammenhengen.

Sovekarin på FacebookSovekarin på Facebook

Tlf: 90 80 83 83